Direktlänk till inlägg 23 oktober 2013

Oslo t/r x 2

Av Mia - 23 oktober 2013 12:52

Två resor Oslo t/r med Lastbil och jag lever fortfarande haha!


Första resan var ju ganska panikartad, allt strular för mig första gången! JÄMT!

Okej kommer 45 min innan avgång från Jönköping för jag vet att det kan strula!

Men nu har jag god tid på mig ju!  Eller?

Kopplar ihop bil och trailer och ska köra framåt.... Nej, det går inte vad i helvete?!

Parkeringsbromsen släpper inte.

Ut och koppla om allt och testa igen.

Nej...

En timme senare och ett tips från en vän så har jag satt slangarna fel.

Hm det går bra nu Mia!

Idiot!

Fixar det och kommer i rullning för att upptäcka att det inte finns ett enda lyse på släpen.

Jippie!

Hm, vad gör jag nu då?

In på DHL och får tag i en glad skåning som hjölper mig med en provisorisk lösning på det hela.

Tack! Tack!

NU kommer vi iväg.

Lite nervös då jag aldrig tagit mig igenom tullen med lastbil men där var det inga problem så det kunde inte varit enklare. =)

Närmar mig Oslo.

På påfarten inne i Oslo till E6 mot Trodheim tar det tvärstopp mitt i morgonrusningen.

Ja, allså tjurrusningen i Pamplona fast med bilar och all annan trafik ( Se inlägg från 2011 när jag jobbade i Oslo)

Fan! Luftslangen igen!

Så på med varningsblinkers och försöka fixa detta medan bilar, bussar och andra lastbilar med stor möda tar sig förbi.

Håller på som bäst när en snäll norsk chaufför stannar och frågar om jag behöver hjälp.

Ja tack!

Så han hjälper mig allt vad han kan när polisen kommer och frågar vad som hänt.

Min hjärna reggar knappt ett ord av vad han säger.

" Trenger du Viking?"

ÖHM nja du vet vikingarna existerar inte längre.

Via det engelska språket inser jag att Polismannen menar bärgaren.

Aha.. Nej, ge oss fem minuter bara.

Vi får ordning på det hela och efter det frågar Polisen hur jag mår och om jag behöver tala med nån ifall jag var rädd på grund av omständigheterna och allt.

Det var ju snällt av han.

Hade aldrig hänt i Sverige!

Men åker vidare och kan lossa på terminalen i alla fall.

Luftslangen strular rejält då gummipackningarna på den saknas men får hjälp än en gång att i alla fall få den på plats.

Så jag tog mig hem =)

Jösses, första resan är alltid värst!

Men glad att jag kör på Norge då folket där är ytterst hjälpsamma!


Igår insåg jag att världen är bra liten när man snackar med en av truckförararna på DHL i Oslo.

Han var svensk och när jag sa att bilen ska till Jönköping så svarar han att han oxå kommer från Småland.

Att han bor utanför Växjö.

"Aha, jag tyckte jag kände igen din dialekt!" sa jag och berättar att jag bott i Lammhult.

" Meen... det är ju där jag kommer ifrån! Det var nått bekant med dig! "

Haha rätt kul egentligen.

Så jag ska hälsa alla Lammhultsbor från David =)

Haha aja, tre pall fick jag med mig hem, känns ganska onödigt att köra tom hem egentligen men men...


Fick smärre panik då jag hade 18 mil kvar att köra och inser att jag kommer ca 13 mil på dieseln.

Hm vart fan tankar man truckdiesel i Trollhättan?

GOOGLE!

Okej, inne i stan ska det finnas en Statoil.

GPS!

Lätt att hitta men kommer jag ens under taket med bilen då detta är en vanlig mack...

In och fråga och mackbiträdet hjälpte mig att kolla så att det gick haha.

20 cm tillgodo...

Kände mig lite dum, in med Trailern under taket men det gick bra =)

Var sen som fan med på grund av bilköerna i Oslo.

Men men det gick det med.


Inatt är det dax igen!

För varje resa får man mer och mer koll på det hela, så hoppas att denna gången kommer allt att klaffa!


 

DCR:en Volvo i allla fall så en nöjd Mia



 

Hm, Läckage av luftslang till Trailer - Inte Bra!





Inte så illa backat av mig, då jag är ganska självlärd på att backa trailer överhuvudtaget.

Lite snett men men...


 

Utsikten i 2 timmar.... Bilkö på E6:an i Oslo p.g.a olycka

Och då tänker ni, varför tar du inte den inre filen?

Ja, den leder raka vägen till Stockholm och Sentrum så den omvägen vill jag slippa



 

Det gick ju ganska bra det där med =)






 
 
Ingen bild

Johan

28 oktober 2013 19:06

Du är duktig du :)

Mia

8 november 2013 19:21

Haha tack =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 13 september 2014 20:56

  I lördags var det den bästa dagen på evigheter. Även om det kom en stor tråkig nyhet. Men jag bestämde mig för att inte bryta ihop, lade nyheten i bagaget med allt annat skit och njöt av sällskapet, bilarna och musiken. Värt varenda sekun...

</3

Av Mia - 6 juli 2014 18:16

Memories that tear apart what's left of my heart..           Long time ago.. I miss that girl ´cause she was someone else than she´s today.     .   My strength My Happiness My Confidence       My Heart and Soul My hea...

Av Mia - 6 juli 2014 17:47

Varje morgon vaknar man och funderar på anledningen till att kliva upp ur sängen. Varje dag skrider sakta fram, likvärdig med den föregående. Varje kväll lägger man sig i den tomma sängen och önskar att morgondagen blir bättre.   Fast i en c...

Av Mia - 15 maj 2014 21:11

När man kan räkna glädjeämnena på sin ena hand och inser att det finns gott om plats kvar ändå. När man inte vet hur länge till man orkar kämpa och energin har tagit slut. När den fysiska smärtan tar över hela din kropp. När den psykiska delen...

Av Mia - 19 november 2013 09:00

  Så här tidigt har nog bloggen aldrig uppdateras och det lär väl knappast hända igen anar jag. Men man ska aldrig säga aldrig.   Har ju gått hemma och skrotat senaste veckan, lätt panikångest som stiger allt mer och mer. Nu är det så att ma...

Ovido - Quiz & Flashcards